Jeroen en Nienke op reis door Australie!

Visit HongKong!

Lieve familie en vrienden,

Vanuit Australië: Hier is eindelijk ons reisverslag over onze tijd in HongKong.

Op 18 juni vertrokken we volgens plan om 14.00 u vanuit Amsterdam. De vlucht verliep rustig en voorspoedig, maar over het algemeen konden we de slaap niet vatten. Na 11 en half uur vliegen kwamen we om 07.30 u op HongKong Airport aan. Hier hebben we gelijk een zogenaamde Octopus Card gekocht, waarmee we 3 dagen in HongKong konden reizen en ook transport hadden van het vliegveld naar HongKong Island. Toen we de trein uitstapten was het ons al meteen duidelijk; het is hier erg warm en vochtig (of zoals Jeroen het noemt ‘niet te harden'). Het hotel was goed te vinden en na het achterlaten van onze bagage hebben we Sheung Wan, het oude Chinatown van HongKong verkend. Meteen al werden de grote tegenstellingen in HongKong ons duidelijk, modern vs. authentiek, rijk vs. arm. Het was een hele belevenis om door de kleine straatjes van Sheung Wan te lopen en een aantal tempels te bekijken. Gezien het slaapgebrek en de hitte hadden we wel wat moeite de weg te vinden, nergens tegenaan te lopen en niet om te vallen, maar ach je moet er wat voor over hebben. Na een powernapje in ons hotel hebben we in onze ‘eigen' wijk Wan Chai bij het American Restaurant (het ‘American' schijnt te slaan op de Amerikaanse mariniers die hier al jaren niet meer komen) een heerlijke Chinese maaltijd gegeten. Voordat we eindelijk definitief ons bedje opzochten, hebben we nog een wandeling langs de haven gemaakt. Wat een gebouwen en een verlichting zeg, erg indrukwekkend. Zoals al gezegd verbleven we trouwens in Wan Chai, het zakendistrict op HongKong island. Qua locatie zaten we zeer rustig en toch centraal, perfect dus. Tot onze verbazing hadden we tevens een hotelkamer met harbourview gekregen. Vanuit ons bedje keken we dus zo op de haven en de skyline van het vasteland van HongKong.

Na een goede nachtrust verliep onze tweede dag in HongKong iets anders dan verwacht. Het Chinese eten, klimaat of wat dan ook hadden Jeroen z'n buik heel boos gemaakt. Zo boos dat Jeroen een dagje op de hotelkamer heeft doorgebracht. Aangezien Nienke's buik minder boos was ben ik in de middag toch maar op stap gegaan. Met de metro ben ik naar het vasteland van HongKong gereisd. Hier heb ik een wandeling door de wijken Yau Ma Tei en Tsim Sha Tsui gemaakt. Ook hier heb ik weer m'n ogen uitgekeken. De tegenstellingen waren hier minder groot dan in Sheung Wan. Eigenlijk alle straatjes waren druk, vol uithangborden en verkeer en marktkraampjes. Alle etenswaren die je juist niet zelf zou bedenken, werden hier verkocht. Ook heb ik een kijkje genomen in de Tin Hau-tempel. Vervolgens ben ik door Kowloon Park, zeer fraai, rustig en met mooie weelderige beplanting, teruggelopen naar de haven van Kowloon. Vanaf hier had ik geweldig uitzicht over de haven, HongKong Island en de achterliggende bergen. Een HongKongse meneer (HongKonger, HongKongnees, HongKonglander?) vertelde me dat we uitzonderlijk geluk met het weer hadden. Aangezien het de afgelopen weken voornamelijk geregend had, was de lucht helemaal schoongespoeld en de smog tijdelijke verdwenen. Het resultaat was dan ook een helder blauwe lucht met slechts een paar schapenwolkjes. De skyline van HongKong was helemaal vrij en helder en er zat dan ook een groot aantal fotografen op de passage van de haven van Kowloon. Het uitzicht was inderdaad adembenemend. Na dit genieten heb ik de Star Ferry terug van Wan Chai genomen. Deze overtocht naar HongKong Island op een karakteristieke ferry duurde ongeveer 10 minuten en kostte omgerekend wel ongeveer 1,5 eurocent. Niet echt duur dus.. Verder opvallend in HongKong: De HongKongse meneren en mevrouwen (daar zijn ze weer) zijn erg beleefd, de straten zijn over het algemeen zeer schoon, bijna overal ruikt het naar Chinees eten, de metro is snel, koel en hightech, de bussen oud en zo ze zien smoezelig en warm.
Al met al voor Nienke weer een indrukwekkende dag, voor Jeroen helaas een vrij saaie indrukloze..

Na wederom een goede nachtrust en een westers ontbijtje bij de Delifrance, konden we de volgende morgen weer samen op pad! Vandaag stond een bezoek aan de Victoria Peak op het programma. Op weg naar de Peak zijn we door HongKong Park gelopen. Dit tropische, mooi aangelegde park met vele watertjes, is gelegen tussen de hoge kantoorgebouwen van HongKong Island, wat mooie contrasten oplevert. Vervolgens zijn we met de oude ‘peak tram' de Peak opgereisd. Vanaf de Peak hadden we fantastisch uitzicht over, aan de ene zijde de gehele stad (de grootte hiervan wordt dan pas echt duidelijk), en aan de andere zijde over het zuiden van HongKong Island, incl. de zee en nabij gelegen eilanden. We hadden weer geluk, we troffen HongKong met helder zicht! De zonneschijn en hitte maakte een lang verblijf op de Peak echter onmogelijk, dus na een tijdje hielden we het overweldigende uitzicht voor gezien en namen we de tram terug naar het centrum van HongKong Island. 's Avonds hebben we vanaf het HongKong Exhibition Centre gekeken naar de ‘Symphony of lights'. Om 8 uur wordt een kwartier lang muziek afgespeeld, waar de hele skyline van HongKong op meespeelt. De lichten van alle grote gebouwen ‘bewegen' op de maat van de muziek en veranderen constant van kleur. Een heel scala van laserstralen afkomstig van de daken van sommige gebouwen, verschijnt en beweegt in hetzelfde ritme. Wederom een heel spektakel dus!

Op onze laatste dag in HongKong konden we onze bagage en onszelf al 's ochtends vroeg voor onze vlucht naar Perth inchecken op het centrale treinstation van HongKong Island. Ideaal want dat scheelde ons een hoop gesjouw! Ook kwamen we er op de laatste dag achter dat taxi's in HongKong werkelijk waar niets kosten (zoals wel meer dingen), dus zelfs naar het treinstation toe hoefden we onze backpacks niet te sjouwen. Erg fijn, want het was weer bloed en bloedje heet. Vanaf het treinstation namen we de Airport Express Train naar het vliegveld (lekker snel!). Aangezien ons vliegtuig pas om 's middags richting Perth vertrok, hadden we bedacht het Po Lin-Klooster te bezoeken. Zowel het vliegveld van HongKong als het Po Lin-Klooster zijn gelegen op Lantau Island. Op dit eiland bevindt zich nog veel ongerepte natuur en dit werd ons tijdens ons busritje van in totaal anderhalf uur (naar het klooster en weer terug naar het vliegveld) goed duidelijk. De bus vol Chinese toeristen en lokale bevolking hobbelde de bergen op af, soms stond de bus bijna stil omdat deze de berg bijna niet op kwam. Bergaf ging de bus met een indrukwekkende vaart, oei oei dat was spannend! De uitzichten onderweg logen er echter niet om, prachtige uitzichten over de South China Sea met eilanden omzoomt door groene bergen. Eenmaal aangekomen bij het Po Lin-Klooster wachtte ons een trap met 268 treden om bij het Tian Tan Buddha Statue (het grootste bronzen boeddhabeeld ter wereld) te komen. Het was in de warmte best een opgave deze trap te beklimmen. Eenmaal bovengekomen bleek de klim echter de moeite waard, wederom een geweldig uitzicht over zee en bergen. Na wat rondgekeken te hebben vertrokken we met de bus richting het vliegveld (gelukkig konden we hier weer wat afkoelen), waarna wij om 15.00 uur eindelijk richting Perth vertrokken.

Tot het volgende reisverhaal!

Liefs,
Nienke

Ps. de foto's komen morgen (hopelijk!), want we zitten op een te langzame internet verbinding.

Saskia

te cool allemaal. Ik zie het zelf weer voor me, maar jullie hebben meer gezien - leuk hoor!! Heb een goede vlucht naar Perth en go really down under!!

Anne

Super vet allemaal! Ben erg benieuwd naar jullie volgende belevenissen.
liefs Anne

Chantal

Wow ongelooflijk dat jullie daar zitten en dit allemaal mee maken, blijf genieten!! Kus